Blog

Wij houden u op de hoogte met actueel nieuws, interessante artikelen en leerzame filmpjes

Schrijfvaardigheid verbeteren

Beter leren schrijven

Schrijfvaardigheid gaat achteruit

Kinderen gaan steeds slechter schrijven. In het AD is te lezen dat de schrijfvaardigheid van kinderen zelfs ‘achteruit holt’:

Ruim 30 procent van de basisschoolleerlingen heeft moeite met leren schrijven. Aan het einde van groep 4 heeft bijna de helft van de leerlingen een slecht of onleesbaar handschrift.” (1)

Waarom is goed kunnen schrijven eigenlijk belangrijk? Schrijven is een belangrijke basisvaardigheid voor elk kind. Schrijven activeert de hersengebieden die worden gebruikt bij lezen. Dit geeft andere effecten dan typen: met de pen schrijven kinderen namelijk sneller langere teksten en maken ze meer volledige zinnen. Daarnaast stimuleert schrijven ook de fijne motoriek. Maar leren schrijven vraagt motorische training  en voldoende oefening net zolang tot het moeiteloos of automatisch gaat. Gaat het schrijven ‘vanzelf’, dan kunnen kinderen hun aandacht op hun activiteiten richten. Als ze goed kunnen schrijven, dan hebben ze meer aandacht voor de les op school.

onleesbaar handschrift

Schrijven traint het geheugen

Daar wordt tegenwoordig wel tegen in gebracht dat het hebben van een goed handschrift niet zo belangrijk meer is, vanwege het gebruik van de computer of tablet. Uit onderzoek blijkt echter dat schrijven ook beter is voor het geheugen. (2) In het hoger onderwijs is er een discussie gaande of het niet beter is om de leerlingen geen laptop te laten gebruiken. Door te schrijven onthouden de leerlingen de stof beter en maken ze vaak veel meer verbindingen. Er is dus veel reden om goed te leren schrijven.

Schrijfprobleem en motivatie

In onze praktijk zie ik ook veel kinderen die problemen hebben met schrijven. En omdat ze hier moeite mee hebben, hebben ze vaak helemaal geen zin om het schrijven te oefenen. Vaak blijkt achter dit schrijfprobleem meer te zitten. Zo kom ik vaak tegen dat de algemene fijne motoriek niet sterk is en liggen de hobby’s van deze kinderen ver van knutselen en tekenen.

Gaan we dan aan de slag met de fijne motoriek op een manier die het kind wel aanspreekt, dan zien we vaak dat het schrijven ook vooruit gaat. Natuurlijk moet het schrijven geoefend worden – de kilometers moeten gemaakt worden – maar dat kan op veel verschillende manieren. Als het kind ziet dat het vooruitgaat, neemt zijn motivatie toe.

Een andere achterliggende oorzaak van schrijfproblemen die ik tegenkom in de praktijk is een spanningsregulatieprobleem. Sommige kinderen maken zoveel spanning in hun lichaam, dat ze heel hard moeten werken om dan ook nog te kunnen schrijven. Of ze hebben juist heel weinig spanning in hun lichaam en moeten dan topsport bedrijven om hun arm te kunnen sturen. In beide gevallen is schrijven dan heel vermoeiend en daardoor meestal niet leuk. Door te werken aan een betere spanningsregulatie, bijvoorbeeld met een wiebelkussen, zie je vaak dat schrijven ook minder moeite gaat kosten.

Verbeterd handschrift
Verbeterd handschrift

Therapie

In de praktijk kijk ik daarom altijd heel goed waar het schrijfprobleem mee te maken heeft. Kinderen alleen maar stimuleren om meer te schrijven zal niet helpen en het probleem eerder versterken. Om te kijken waar het schrijfprobleem mee te maken kan hebben, neem ik een motorische test af, aangevuld met de SOS-2, een 5 minuut durende schrijfopdracht. In de uitwerking vermeld ik daarin hoe we aan de schrijfproblemen zouden kunnen gaan werken, of dat het kind misschien al geholpen is met bepaalde spelletjes en adviezen.

Vanuit leerkrachten van groep 2 krijg ik ook geregeld de vraag of een kind klaar is om te gaan schrijven en naar groep 3 kan. Daarvoor is er nu een betrouwbare test ontwikkeld, die ik als kinderoefentherapeut bij een individueel kind in de groep kan afnemen. Dit is de WRITIC (Writing Readiness Inventory Tool in Context).

Meer weten?

Heeft uw kind schrijfproblemen en heeft u hier vragen over? U kunt mij voor vragen altijd bellen of mailen.

Oefentherapeut Barbara Prud'homme van Reine

Barbara Prud’homme van Reine,

Kinderoefentherapeut.

 

Stel een vraag

 

Kinderoefentherapie

 

(1) AD, 31/07/’17

(2) Nieuwsuur, 26/09/’17

Schrijf een reactie.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijfvaardigheid verbeteren

Beter leren schrijven

Schrijfvaardigheid gaat achteruit Kinderen gaan steeds slechter schrijven. In het AD is te lezen dat de schrijfvaardigheid …

week van de oefentherapie houdingscheck

Week van de oefentherapie 9-15 oktober 2017

Doe een gratis houdingscheck Vaak spreken wij mensen die zich afvragen of zij een goede houding hebben en of zij deze kunnen …

Info filmpje chronische pijn

Pijn begrijpen in minder dan 5 minuten

Het werkingsmechanisme van pijn is nogal complex. Hoe werkt het en wat zijn de gevolgen voor het lichaam en het functioneren? …